Az elefánt a szobában, amiről nem tartanak sajtótájékoztatót Brüsszelben

Nagyon örvendetes a hét elején elért megállapodás, de a kisembereket alig fogja érinteni - nem úgy, mint a megszorítások, különösen a déli államokban, írja Jánisz Varufákisz baloldali sztárközgazdász.

2020. július 25. - Boldizsár Győri

File:2019-04-13 Yanis Varoufakis by Olaf Kosinsky-0658.jpg ...

Jánisz Varufákisz - fénykép: Olaf Kosinsky

A péntek óta tartó, éjjel-nappal rövid megszakításokkal folyó európai csúcstalálkozón a tagállamok kormány és államfői kedd hajnalra értek el megállapodást az Európai Unió következő hétéves költségvetéséről, és a koronavírus utáni segélyalap mértékéről és összetételéről. Utóbbi főösszege nem változott, a tagállamok Angela Merkel keménykezűségének köszönhetően (a csúcstalálkozó előtt voltak hangok már Németországból is, miszerint csökkenteni kéne ezt az összeget), maradt 750 milliárd euró – ennek csupán az összetétele változott: a vissza nem térítendő támogatás összege 500-ról 390 milliárd euróra olvadt, a visszafizetendő hitel összege pedig 250 milliárdról 360 milliárdra nőtt.

Erre reagált személyes blogján Jánisz Várufákisz, aki a baloldali Sziriza kormány pénzügyminiszteri pozícióját töltötte be 2015 januárjától lemondásáig, ugyanazon év júliusáig. Írásában felhívja a figyelmet az elefántra a szobában, amiről senki nem beszél a megállapodás fölött érzett eufóriában: az összeg nettó költségvetési hatása alig 1 százalék, miközben a Bizottság optimista becslései szerint az EU tagállamok idei átlagos GDP visszaesése 8 százalék lesz – a gyors visszapattanás szinte esélytelen, ezért a jövő évre is átlag 4 százalék visszaesést prognosztizálnak. Az eurozóna 2021-es költségvetéséből tehát átlag 4 százalék fog hiányozni. Ez csak az átlag: Görögország és Olaszország kasszájából a Bizottság szerint 2020-ban 15 százalék fog hiányozni, 2021-ben 8 százalék. Annak érdekében, hogy az eurozóna tagállamai betartsák a maastrichti kritériumokat (a GDP 60 százaléka alatti államadósság, és évi három százalékot meg nem haladó költségvetési hiány), meg kell majd húzni a nadrágszíjukat: ez átlagosan 4 százalékos fiskális megszorításokat jelent, ami Görögország és Olaszország esetén könnyen felszökhet majd 8 százalékra is.

Várufákisz szerint tehát makroökonómiai szempontból jelentéktelen összegről született most megállapodás, miközben a tagállamok vezetői a különböző sajtótájékoztatón elhallgatják, milyen komoly megszorítások várnak egyes tagállamok polgáraira.

A bejegyzés szerzője a Paradigma Intézet gyakornoka, jelenleg politológus hallgató.

A bejegyzés trackback címe:

https://paradigma.blog.hu/api/trackback/id/tr1816058630

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnightcoder2 2020.07.25. 20:25:53

Szerintem a görögöknél, olaszoknál, de ne hagyjuk ki Pl. a portugálokat sem, lesz az több is. Mert nem csak a vírus és a korlátozások miatt csökken majd a turizmus, de azért is, mert a potenciális turistáknak is kevesebb pénze lesz utazni.

Galerida 2020.07.26. 19:18:13

Még kellene egy idézet Gyurcsánytól is, hogy ez annyira jelentéktelen összeg, hogy ennyinek az eltüntetését Vers János nélküle is meg tudta oldani...

nemecsekerno_007 2020.07.26. 20:08:23

A déli államok csinálják azt amit a Patás. 10 év alatt kihozzák a fekáliából a gazdaságot és megtanulják mi az az NGO-k istene. No meg a 7-es cikkely.

Meg rájönnek, hogy annyi hazaáruló van náluk amire nem is gondoltak volna.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · matyimentes.blog.hu 2020.07.26. 21:09:41

@Galerida: Megtaláltad már a guglival Pikó és az elődje fizetését? Vagy fenntartás nélkül benyalsz mindent?

nincs1agy 2020.07.26. 23:12:30

Salvini győz és kilép az eurozónából, aztán összecsuklik szépen az egész korhadt EU-s szarkupac..

élhetetlen 2020.07.26. 23:57:54

@nemecsekerno_007: Te most komolyan gondolod, hogy, ha az orrod még kint van a fekáliából, akkor még jól vagy, függetlenül attól, hogy a szádba is, a szádból is a sz@r folyik? Végig tudod gondolni, hogy milyen kölcsönöket vett fel Orbán? A kínai vasútvonal, a fele kölcsön visszamegy munkadíjként, a fele Mészárosé, (tudom , az szerinted itthon marad), és az egészet majd vissza kell fizetni adópénzből. Te ezt tényleg nem látod át, mert szerinted te hazafi vagy? És aki látja, érti ezt, az hazaáruló? És ez csak egy példa volt.

midnightcoder2 2020.07.27. 07:06:14

@nincs1agy: Mit ne mondjak, az olaszok nélkül akkora bajban lenne az EU mint a görögök nélkül, vagy a portugálok, vagy a spanyolok nélkül. Rólunk nem is szólva...

midnightcoder2 2020.07.27. 07:07:49

@élhetetlen: Azért mondjuk az sem volt akármi, amikor Fletóék két ciklus alatt megduplázták az államadósságot. Ráadásul a fekálnia nagy része még a válság előtt jött össze.

ben2 2020.07.27. 08:36:26

@élhetetlen:

" A kínai vasútvonal, a fele kölcsön visszamegy munkadíjként, a fele Mészárosé, (tudom , az szerinted itthon marad), és az egészet majd vissza kell fizetni adópénzből. "

Tehát épül egy vasútvonal, ami nincs ingyen. Döbbenet.

Emmett Brown 2020.07.27. 08:45:53

@ben2: épül egy fölösleges vasútvonal, ami túl van árazva, és túl drágán van finanszírozva.

nincs1agy 2020.07.27. 09:47:36

@midnightcoder2: Persze és ugye puszta emberbaráti szeretetből vették be ezeket az országokat az eurozónába. Muhaha. A déli országok gazdasági bajainak egyik fontos oka az euro..És ha egy akkora ország kilép belőle, mint Olaszország , összezuhanhat az egész.

nincs1agy 2020.07.27. 11:24:09

@Emmett Brown: És a holland bácsik is prüszkölnek miatta.Vajon miért..? :))

Emmett Brown 2020.07.27. 12:07:10

@nincs1agy: én értem, hogy mi a bajuk vele, azt nem értem, hogy nekünk mi benne a jó. Egyrészt Athén és Belgrád között nincs komoly teherforgalomra alkalmas vonal (és ott nem síkságon kell majd építkezni), tehát onnan egyelőre sok minden nem fog jönni, másrészt meg: miért ne paktálnának le a görögök a kínaiakkal, hiszen ott is EU van?

Illetve Athén kurvamessze van, ha már hajón van valami akkor kvázi mindegy, hogy Sanghaj-Athén vagy Sanghaj-Rotterdam az útvonal, sokkal kisebb a különbség, mint Athén-München és Rotterdam-München között.

nemecsekerno_007 2020.07.27. 12:56:16

@élhetetlen: A kommunisták sose értettek az üzlethez. Ezért alkalmasak mások üzleti manipulációjának támogatására. Ugyanez igaz a mostani neo-bolsevikokra is.

Igen, 4000 év alatt térül meg a Budapest-Belgrád vasútvonal.

nincs1agy 2020.07.27. 15:43:19

@Emmett Brown: Hogyhogy mi, ha a Kínaiak Pireuszban pakolják majd ki a cuccaikat Antwerpen helyett, azzal nem fognak jól járni a hollandusok. A Pireusztól való szállításhoz pedig fejlett vasúti hálózat kell. Hát ezért nem tetszik nekik..

Emmett Brown 2020.07.27. 19:38:09

@nincs1agy: igen, a kínai kipakolja Athénban és elszállítják Belgrádon (oda jelenleg nincs értelmezhető vasút, és nem hallottam, hogy tervbe lenne véve) és Budapesten keresztül nyugatra (ebben nekünk mi a jó? Miért lennénk mi a kapu, amikor erre a szerepre nyilván a görögök is pályáznak?).

Vágod, ha lenne egy kínai-görög-macedón-szerb-magyar megállapodás, hogy gyerekek csinálunk együtt egy projektet, és aláverünk a köcsög hollandusoknak, kínai ad hitelt, meg garanciát, hogy tényleg erre viszik a cuccot, az egy teljesen oké dolog.

De így ebben a formában kicsit wishful thinking meg szuperoptimista ez a terv. Arról nem beszélve, hogy a kínaiak előszeretettel hülyítenek be országokat infra fejlesztésre (6%os dollarhitel), majd amikor besül, akkor erre alapozva növelik a befolyást. A klasszik példa a Srí Lankai kikötő.

nincs1agy 2020.07.27. 23:01:00

@Emmett Brown: A logisztika jó pénzt hoz. Tranzitpontok, átrakodó állomások stb. munkahelyek, adó stb. A kínaian pedig Pireusszal spórolnak 10 napot oda, 10 napot vissza. Az idő pénz..

nincs1agy 2020.07.27. 23:02:30

@Emmett Brown: "De így ebben a formában kicsit wishful thinking meg szuperoptimista ez a terv."

Sokan a Panama-csatornát is annak gondolták.."Kivitelezhetetlen", "Túl drága" stb..

élhetetlen 2020.07.30. 00:32:05

@nincs1agy: „A logisztika jó pénzt hoz”. Igaz, de nem akkor, ha nem a te bizniszed, te csak szállítasz. Kakadu fejű külügyérünk bemondta, hogy majd a kínaiak nálunk fognak vámoltatni, és ebből meggazdagszunk. Láttál már legalább egy leírt szándéknyilatkozatot ezzel kapcsolatban? Miért titkos a projekt, ha ilyen gazdaságos lesz?