A Paradigma Intézet blogja

Változás 2018?

2017. szeptember 25. - ParadigmaIntézet
  1. Az MSZP nem tud jó alternatívát találni a kormánypárt üzenetére.
  2. A baloldal fő mondandivalója az elmúlt választások alkalmával csak minimális szinten változott.
  3. A párt aligha tudja tematizálni a közbeszédet.

forrás: mszp.hu

A tét emelése nem csak a kormányoldal taktikája, ugyanakkor kérdéses, hogy az ellenzék is képes-e előállni egy hasonló súlyú és megkérdőjelezhetetlen üzenettel. A nemzet megvédésével szemben nagyon nehéz jó alternatívát kínálni. Egyrészt nem lehet azt kommunikálni, hogy ne védjük meg az országot, másrészt nagy kihívás azt állítani, hogy ennél bármilyen kérdés fontosabb lenne. A kormánypárt tehát rendelkezik egy általános érvényű üzenettel.

Míg a Fidesz az ország, sőt, Európa indentitásának megőrzését tematizálja, addig a baloldal egészen más irányból közelíti meg 2018-at.

Az ellentétes oldalon álló politikai eliteknek már a rendszerváltást követő évtizedben kialakult az a retorikája, hogy amikor a jobboldal van kormányon, akkor diktatúrát épít, amikor a baloldal kormányoz, eladja saját országát.

Ez azt jelenti, hogy a baloldal közel minden mintát átvenne a nyugat-európai országokból, míg a jobboldal fenntartásokkal kezeli az ottani gyakorlatokat. A mostani választással az változik meg, hogy míg eddig (a jobboldal narratívája szerint) az európai mintát kritikátlanul másoló baloldal volt az ellenfél, addig most már konkrétan a migrácó “arca”, Soros György. A baloldal a hosszú évek óta tartó cselekvőképtelenségével már nem számít ellenfélnek, hanem egy megfoghatatlanabb és nagyobb ellenségkép került a kampány középpontjába.

Ezzel szemben a baloldalnak mind az üzenete, mind az ellenfele változatlan maradt: a fő cél Orbán Viktor leváltása.

forrás: mszp.hu

 

Pedig nagyon fontos lenne a számukra, hogy legyen innováció a kommunikációban, hiszen legtöbbször ez jelenti a siker kulcsát. Amíg az üzenet az, hogy diktatúra van Magyarországon, azonban a választópolgárok jelentős többsége ezt nem érzékeli, addig az ellenzék nem lesz se hiteles, se sikeres. A Fidesz egészen hasonló problémával szembesült a 2006-os választások alkalmával, amikor a “rosszabbul élünk, mint négy éve” volt a kampány fő szlogenje. Az üzenet akkor sem hozott sikert, mivel a választók nem érezték úgy, hogy az igaz lenne (pl. Medgyessy “jóléti rendszerváltása”).

A diktatúra sugalmazása, mely az egész társadalmat érintené, nem tűnik hatékonynak, ahogy a szegmentált üzenetek sem. 2017-ben Botka László megpróbálkozott egy új üzenettel. A “Fizessenek a gazdagok” szlogent viszont könnyen kampánytechinkai bukásként is értékelhetjük, hiszen nem hogy nem szólítja meg az egész társadalmat, de még társadalmi feszültséget is kelt a “külső erők által ostromlott” országban.

A baloldal a különböző korosztályokat különféle szakpolitikai ígéretekkel kívánja megszólítani, kezdve az oktatás, az egészségügy és a korrupció kérdésével. Azt viszont hamar be kell látniuk, hogy hiába kritizálható az egészségügy, vagy az oktatás mai helyzete, az még mindig sokkal erősebb érv, hogy egy külső ellenségtől kell megvédeni a hazánkat, hiszen a biztonság és stabilitás kérdése felülírja az összes létszféra esetleges problémáit.

A bejegyzés trackback címe:

https://paradigma.blog.hu/api/trackback/id/tr413692598

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása