Hogyan épült ki a kínai Twitter-propaganda és szabadult el a járvány alatt?

2020. április 04. - mnszilvia

A Kínában már novemberben megjelenő COVID-19 vírus világszerte napról napra súlyosabb veszteségeket okoz. Az ország kommunikációját és válságkezelését érintő kritikus hangok egyre inkább felerősödtek, gondoljunk akár az USA-val való sajtóháborúra vagy Salvini kezdeményezésére (melyben parlament elé vinné a kérdést, hogy kínai tudósok fejlesztették-e ki a vírust). A fake news és a social media korában nem is értelmezhető a kialakult helyzet sem az online kommunikáció kontextusa nélkül – különös jelentősége van így a napvilágra került propagandagépezet működésének.

A ProPublica Intézet több mint 10˙000 fake profil vizsgálatával világít rá a kínai Twitter-propaganda kiépülésére és globális terjedésére. Ezek a profilok egyrészt valós felhasználói fiókok feltörésével, másrészt újak létrehozásával születnek. Egy nebraskai diáklány például egyik nap már nem tudott belépni fiókjába – sorra jelentek meg rajta kínaiul a hongkongi tüntetéseket elítélő posztok. Ezek egy csapásra eltűntek, amint csak a járványról szólókat kezdett megosztani. Korábbi követéseit megszüntették, nevét, profilképét megváltoztatták.

Kép forrása: propublica.org

A felhasználók nem csupán egy óriási hálót alkotnak, de a megosztásaik is hasonló mintázatokat követnek. A vírus megjelenésével hirtelen a hongkongi demonstrálók megszűntek célpont lenni, helyüket átvették a Kínát előnyös fényben feltüntető megosztások, a válsághelyzetben mutatott kivételes helytállásától vagy az olaszoknak nyújtott segítségéig. Számos esetben bizonyítottan fake felhasználók pénzt kínáltak az említett tartalomért cserébe.

Mi bizonyíthatja, hogy a hálózat a kínai propaganda egy újabb terméke?

  1.   Az influenszer-hálózat aktivitása pontosan követi a kormányzati kommunikációt és időzítéseit.
  2.   Az ál-kommentek (az ál-felhasználók oldalán) szó szerint másolják a kommunista párt vezető politikusainak nyilatkozatait.
  3.   Napvilágra került egy szerződés, melyben a kormány a OneSight nevű marketing céget bízta meg az állami sajtó Twitteren történő népszerűsítéséért. (A cég alapítója korábban a külföldi propagandáért felelős részlegen dolgozott.) 2019-ben a ProPublica leleplezett egy szintén fake Twitter-profilokból álló hálózatot, ami bizonyíthatóan kizárólag a OneSight saját posztjainak promotálását szolgálta. Bár a jelenlegi hálózattal még nem kimutatható a cég kapcsolata, az látható, hogy nem egyszeri gyakorlat ez a kínai kormány részéről.

Ne feledjük, nem először és nem utoljára folyamodik egy kormányzat láthatatlanul a közösségi média ilyen célú alkalmazásához. Kína csupán illeszkedik a globális trendbe – aminek széles skálája egészen a Facebook Brexit-kampányban játszott szerepétől a minap törölt, több ezres szerb Twitter-hálózatig ér – legalább.

Forrás:
https://www.propublica.org/article/how-china-built-a-twitter-propaganda-machine-then-let-it-loose-on-coronavirus

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/13/first-covid-19-case-happened-in-november-china-government-records-show-report

https://twitter.com/TwitterSafety

A bejegyzés szerzője a Paradigma Intézet gyakornoka, szociálpolitika hallgató.

A bejegyzés trackback címe:

https://paradigma.blog.hu/api/trackback/id/tr9915591170

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnightcoder2 2020.04.06. 06:27:48

Ezek a dolgok azért jók, mert ilyet viszonylag kis költségvetéssel bárki csinálhat.

Örömhernyó 2020.04.06. 08:02:01

Mindenki arról beszélt nemrég, hogy Trump kínai vírusnak nevezte a koronavírust. Közben a nyugatiak nem tudják, hogy a kínai propaganda elkezdte azt terjeszteni, hogy ez a vírus valójában Olaszországból indult ki. Persze nem saját hivatalos oldalakon terjesztették először ezt, hanem kisebb híroldalakon, szócsöveken keresztül.
A másik ilyen propagandaakció az volty hogy a vírust amerikai katonák vitték be Wuhanba.
Aztán persze ezeket átvette a hivatalos média is. Lebegtették egy ideig ezeket. Így alakítják a valóságot. Ez főleg persze a saját kínai lakosságnak szóló propaganda, hisz ők alig férnek hozzá hiteles külföldi hírekhez. Egy nyugati ember feltesz kérdéseket, még a saját kormányában is kételkedik. Na, ez a kínaiakra egyáltalán nem jellemző. Rettenetesen gyermeki módon bíznak a felső pártvezetésben, mindenkor felülről várják az utasítást, hogy megmondják nekik, hogy mit kell tenni, gondolni. Ha valami probléma van, mindig elhangzik, hogy várják az utasítást, hogy mit csináljanak, addig senki se tesz semmit, el se tudják képzelni, hogy a Párt nélkül egy lépést is tegyenek. Önállóan soha, semmit nem kezdeményeznek. Ez mondjuk a cégekre is igaz, a hierarchia rettenetesen fontos, az alsóbb szinteken semmit nem kezdeményezhetnek, mindig várják, hogy mit mond a főnök, a vezető.
Kínát a rezsim próbálja áldozatként beállítani, meg hogy mennyire jól leküzdötték a járványt és minden békés és harmonikusan megy tovább az élet a párt bölcs útmutatásai alapján. Közben ki van adva, hogy új eseteket jelenteni tilos. Titokban kell tartani mindent. A halottak száma akár egy nagyságrenddel is nagyobb lehet, mint a hivatalos kínai adat. A kétkedőket elhurcoltak, átnevelőtáborokba zárták, a járványt először jelentő orvost meghurcolták, meg is halt a fertőzésben.

Bkkzol 2020.04.06. 08:36:50

Miért kell ezt "kinai Twitter-propagandának" nevezni????
A különféle közösségi médiákat minden kormányzat és nem kormányzati hatalom is befolyásolja, manipulálja.