A Paradigma Intézet blogja

Szegényellenes algoritmusok?

Az angol A-level botrányról

2020. augusztus 22. - Almási Dávid

Az Egyesült Királyságban a koronavírus-járvány miatt elmaradtak a felsőoktatási jelentkezéshez szükséges vizsgák. A tanulók ehelyett a tanáraik által megajánlott jegyekkel jelentkeztek volna egyetemekre. A háttérben a középiskolai jegyek évtizedek óta tartó inflációja húzódik, amit az angol kormány egy jegyszabályozó programmal igyekezett visszaszorítani idén. Azonban az algoritmus a tanulók közel 40 százalékának rosszabb eredményt adott, mint a tanáraik által ajánlott. A helyzetet bonyolítja, hogy sokan úgy vélik, az állami iskolákat különösen hátrányosan érintette a program. Ebben a cikkben megpróbáljuk kideríteni, hogy mi a helyzet.

4814.jpg

(Tüntető fiatalok az A-level vizsgák igazságtalan lepontozása ellen Londonban. Forrás: Guardian)

Az angol A-level vizsgák nagyjából a magyar érettséginek felelnek meg. Ezek során a diákok három kiválasztott, az egyetemi jelentkezésükhöz szükséges tantárgyból tesznek vizsgát. Azonban a rendszer évtizedek óta súlyos jegyinflációval küzd. Ahogy az alábbi táblázaton látszik, a legmagasabb, A és A* értékelések aránya harminc év alatt majdnem a duplájára nőtt.

alevel.png

(A-level jegyinfláció. Forrás: Wikipédia)

A jelenlegi konzervatív kormány kiemelt módon foglalkozik a témával. Az egyetemeken jelentkező, még nagyobb mértékű jegyinflációval szemben már tavaly tavasszal felszólalt a felelős államtitkár. Jelenleg a koronavírus-járvány bonyolította a helyzetet, ugyanis idén elmaradtak az A-level vizsgák, és helyette a diákok a tanáraik által megajánlott jegyekkel jelentkeztek az egyetemekre. Viszont a kormány az Ofqual statisztikai szoftverével szabályozta a jegyeket a jegyinfláció megelőzése végett. Ennek az lett a következménye, hogy az ajánlott jegyek majdnem 40%-át lerontotta az algoritmus. Hasonló a probléma Skóciában is, ahol 124,000 ajánlott jegyet utasítottak el. A különbség annyi, hogy míg a skótok fellebbezhetnek a döntés ellen, az angol társaiknak nincs lehetőségük rá.

A problémának különös színezetet ad, hogy mind a diákok, mind a szakértők nagy része szerint az állami iskolákat sokkal nagyobb arányban pontozzák le. E mögé nem nehéz belelátni egy elég elitista attitűdöt, ami nem lenne idegen Boris Johnson kormányától. Gavin Williamson, az oktatási államtitkár megvédte a programot, és azzal érvelt, hogy a lepontozás megszüntetése erodálná a jegyek értékét.

Az algoritmus egyébként úgy működik, hogy az iskola átlagos teljesítményének megfelelően súlyozza alul vagy felül a jegyeket. Ez a módszer azonban a leghátrányosabban pont az elvileg leggyengébbnek számító állami iskolák tehetséges diákjait érinti legrosszabban, hiszen az ő magas jegyeiket rontja le legjobban az átlaghoz képest a rendszer. Így a program még jobban ráerősít a már így is feneketlen szakadékra a privát- és az állami oktatás között, tovább csökkentve a már így sem rózsás brit társadalmi mobilitást. Tekintve, hogy a privát iskolákat csak az elit és a felső középosztály engedheti meg magának, érthető az állami sulis diákok panasza: a rendszer igencsak szegényellenes eredményeket hoz.

Valószínű azonban, hogy csak egy rendkívül rosszul optimalizált modellről van szó. Az állami iskolák alul pontozása arra utal, hogy a program nem képes mit kezdeni a kiugró adatokkal (az állami iskolákból származó jó tanulókkal), azaz tudja megfelelően súlyozni az aránylag nagyobb mértékű szórást. Ezenkívül a rendszer tökéletlenségét mutatja, hogy az Upreach kutatása szerint a niche tantárgyak, mint a latin nyelv vagy a klasszikus irodalom, jelentős mértékben felül lettek pontozva. Az összefüggés az, hogy mivel ezeket a tantárgyakat csak egy kevés privát iskola kínálja, ezért a program helyett szimplán elfogadták a tanárok által megajánlott jegyeket. Tehát a modell, még ha nem is szegényellenes indíttatásból fogant, mégis az alacsony jövedelmű diákokat diszkriminálja. Ahogy John Craven, az Upreach vezérigazgatója kifejetette: „egy múltbeli adatokon alapuló, hibás algoritmus igazságtalan módon pusztította el ezrek álmait”.

Ez az eset kiélezte az Egyesült Királyság régóta húzódó szociális válságát. A Visual Capitalist értékelése szerint az Egyesült Királyság sereghajtó a nyugati jóléti államok között társadalmi mobilitás terén (bár még így is a 21. helyen áll a 82 vizsgált ország közül). A társadalmi mobilitás hiánya viszont költséges, amit az alábbi ábra szemléltet.

socimob.png

(Az alacsony társadalmi mobilitás haszonáldozati költsége. Forrás: Visual Capitalist)

Gavin Williamson hétfőn nyilvánosan elnézést kért a diákoktól és belengette, hogy el fogják fogadni a tanárok által ajánlott jegyeket. Azonban ez sokaknak már nem elég, hiszen a botrány felszínre hozta az Egyesült Királyságot szétfeszítő egyik legfontosabb szociális problémát. Ahogy az egyik érintett diák kifejtette: „Amikor azt mondtam, hogy tönkretetted az életem, akkor egy szívtelen választ kaptam. (Williamson) csak folyamatosan azt mondogatta, hogy a rendszer szilárd, de később pedig azt mondta, hogy vannak hibák. Ha valami szilárd, akkor, hogy lehetnek benne hibák?”

Zárásként talán annyit lehetne elmondani, hogy az alapvetően semlegesnek szánt program, mivel nincsen jól optimalizálva, valóban szegényellenes eredményekre vezetett. Ahogy az egyik diák a kifejtette az Standard-nek, „a probléma nem az alul pontozás. A probléma az, hogy a szituáció kezelésének minden lépése rossz volt”. Az igazi bűnbak tehát Boris Johnson kormánya, aki a következetlen, naponta változó kommunikációjával felesleges zűrzavart és fájdalmat okozott több ezer tanulónak. Jelenleg csak remélni lehet, hogy az incidens elindítja a társadalmi párbeszédet a társadalmi mobilitás válságáról is.

A bejegyzés szerzője a Paradigma Intézet gyakornoka, közgazdász hallgató.

A bejegyzés trackback címe:

https://paradigma.blog.hu/api/trackback/id/tr3716172202

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vén motoros 2020.08.23. 11:19:26

Nem látom be, hogy a gyengébb iskolák megajánlott jegyeinek lepontozása a jobb iskolák jegyeihez képest, miért diszkrimináció? Akkor mondjuk ki nyíltan azt, hogy a szegény családok gyerekeit - még ha gyengék és tudatlanok is - csak azért, mERT SZEGÉNYEK, kötelező felvenni az egyetemre. magyarországon is minenki tudja, hogy az ország első 20 gimnáziumában egy közepes jegy több tudást takar, mint egy bivaylbasznádi gimnázium jelese.
A sajét tapasztalatom: anno olyan technikumba járta, ahova 4.5-es nyolcadikos végbizonyítványnál gyengébbel még felvételizni sem lehetett. Végül is az elsős osztályom, 43 fős osztálylétszámmal úgy alakult ki, hogy a 43 főnek MINDNEK min. 4.5-os volt a nyolcadikos átlaga. Év végére egy kibukott (neki IS 4.5 volt az átlaga!), és kialakult egy osztály rangsoe rangsor elégségestől kitűnőig. (Mindenki min. 4.5 volt korábban.) Ebből kiviláglott, hogy egyes iskolák érdemjegyei szart sem érnek. Pedig, akik hozzánk jártak, azok vagy budapestiek voltak, vagy az agglomerációből jöttek. tehát nem borsodi és nyírségi általánosokból...
Én vérlázító demagógiának tartom a cikk lényegét., hogy ez a módszer hátrányos a szegényebbeknek. Nem, ez a módszer TÁRGYILAGOS, és mentes a politikai korrektség rákfenéjétő.
Ha mást akarunk, mondjuk ki nyíltan, hogy legyen fpordított nunerus clausus az egyetemeken, és X%-ot a szegényke közül akkor is vegyünk fel, ha alkalmatlan.
Ami meg a latin nyelv vizsgaeredmény előnyét jelenti: én sajnos, nem tanultam latint. De az láttam, hogy akinek latinből jeles volt, az általános intelligenciában és szoragalomban - hogy finoman fogalmazzak - minimum primus inter pares volt. Ezzel is egyetértek.

Szaktanár 2020.08.23. 11:32:35

@Vén motoros: hasonlóképpen látom én is. ez az "állami iskola" itt az angoloknál kb olyan lehet, mint a "kirdendelt ügyvéd": nyilvánvalóan nem a legprofibb. és hát vhogy tényleg gátat kell szabni a jegyek inflációjának, mert az azért mégsem járja, h egy gyengébb állami iskola "A" osztályzata gyengébb képességű tanulók tömegeit juttassa be a felsőoktatásba, elvéve a helyet azok elől, akik magasabb színvonalú, privát oktatásban küzdötték végig az éveket, de "csak" "B" osztályzattal zártak. valószínűleg az ő tudásuk és képességeik magasan az állami sulis társaiké fölött van.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2020.08.23. 12:01:01

@Vén motoros:

Ne csodálkozzunk. Amerikai egyetemeken van olyan vélemény, hogy a matematika rasszista tudomány:

www.origo.hu/nagyvilag/20200813-a-matematika-a-feher-felsobbrenduseg-jele.html

Vajon a tisztelt tanárnő hány rossz vizsgateljesítmény nyújtó hallgatót engedett át kizárólag a bőrszíne miatt?

metal · http://electric.blog.hu 2020.08.23. 12:39:18

@Vén motoros: A fa**t. A tárgyilagos módszer a vizsga. Az, hogy jobb iskolából jobban képzettek jönnek ki, az átlagosan valódi, de egyénekre lebontva nem. Előfordul, hogy valaki a rosszabb iskolából is megfelelő tudással kerül ki, ennek kiszűrésére hivatott az egységes vizsga. Ha nem tartasz vizsgát, akkor nem tudod tárgyilagosan felmérni. Nincs azzal gond, hogy a jelenlegi helyzetben, az iskolák rangsorával súlyozod az eredményeket, de akkor mond ki, hogy ez nem igazságos, de most ez van! Azt hazudni, hogy ez pont olyan jó, mint a vizsga, az arcátlanság. Ez hasonló, mint most nálunk a távoktatás, ahol a tanár elküldni emailben, mit kell megtanulni, majd visszakéri kézzel írt papírt lefényképezve a dolgozatot (ha elkeveri, mert olyan hülye, hogy a pc-t eddig csak papír nehezéknek használta, akkor így jártál), és utána azt zengi a média, hogy ez pont olyan eredményes. Hát nem, kurvára nem!

szvsz 2020.08.23. 13:09:55

@Vén motoros: "Nem látom be, hogy a gyengébb iskolák megajánlott jegyeinek lepontozása a jobb iskolák jegyeihez képest, miért diszkrimináció"
Mert nem a diák tudása alapján pontozza le az eredményét. Egy gyengébb iskolában is lehet tehetséges és okos tanuló, akivel esetleg külön is foglalkoznak a tanárok, hogy esélye legyen, esetleg a szülei tehetősebbek mint az adott iskolába járók szülei általában, magánórákat kap, stb. De mégsem jut be egy egyetemre, mert az iskola átlaga alapján lepontozzák. Míg valami elit iskolából a hülye is bejut, mert olyan anyagi helyzetben vannak. És ne gondold, hogy egy elit iskola kizárja magából a hülyéket, a pénz sokmindent felülír.

szvsz 2020.08.23. 13:12:55

@metal: "Nincs azzal gond, hogy a jelenlegi helyzetben, az iskolák rangsorával súlyozod az eredményeket"
Már hogy a f@5zba ne lenne. Ha a te gyereked szívná meg miatta, akkor aligha jelentene vigaszt, ha kijelentenék, hogy ez ugyan igazságtalan de hát így jártál, jó lesz neki a hajógyárban.
Akkor mondják azt, hogy most ez van, ha nem tetszik, akkor megkapja a lehetőséget felvételizni majd akkor, amikor újra lehet. Vagy a fene tudja, de a sajnálattal nem sokra meg.

Boar. 2020.08.23. 13:21:34

@Vén motoros: Régen olvastam ekkora baromságot...

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2020.08.23. 13:26:49

@szvsz: Ha leminősíted a nem olyan erős középiskolák osztályzatait, lehet, hogy néhány tehetségesebb rosszul jár, de ha nem, akkor biztos, hogy egy csomó gyengébb tudású jól jár egy szigorúbb gimiben tabuló jelentkezőhöz képest.
Inkább az előbbi, mint az utóbbi..

Vén motoros 2020.08.23. 13:34:20

@szvsz: Ha azt írnám, hogy az objektív módszer a FELVÉTELI VIZSGA lenne, akkor abba is belekötne egy polkorrekt, hogy a szegény családból származó a kulturális háttere meg a szocializációja alaőján a vizsgán is hátrányban lenne a gazdag elitdiákhoz képest.
Egyezik a véleményem Gorcsev Ivánéval: "Nem lehet minden pofon mellé közlekedési rendőrt állítani!". Nincs abszolút igazság, még a Bibliában sem.
Elismerem, hogy ELŐFORDULHAT az, hogy gyenge állami iskolában valaki kiemelkedően tehetséges, és az ő jelesét lepontozza ez a módszer. De van egy olyan mondás, hogy a tehetség valahogy mindig utat tör magának. Viszont ez nem jellemző, ez a kivétel.
Azért az nem véletlen, hogy amikor a múltkor (1-2 éve) az egyik elit budapesti gimnázium érettségiző osztályával riportot készítettek, az derült ki, hogy az osztály 20%-át már nem érdekli az érettségi, mert őket már fel is vették amerikai és angol egyetemekre, de a többi sem fél, mert itt általában az érettségiző osztályok 100%-a továbbtanul. Nos, én nagyon kétségbeejtőnek találnám, ha ezeket a diákokat a gyengeszar iskolákban übtre megajánlott 5-ös érdemjegyűek szorítanák ki tömegesen.
Megismétlem: a társadalom, ha akarja, nyilvánítsa ki, hogy az egyetemekre X%-ot , kizárólag azért, mert szegény, kvóta alapján akkor is felvesznek, ha olyan hülye, mint egy hintaló.
De az össze ilyen virnyákolás, hogy ez a módszer milyen hátrányos a GYENGÉBBEKNEK, egyszerű demagóg porhintés. A Kádár rendszerben nem szégyellték a vasmunkásokat, kohászokat, parasztokat beiskolázni, és eljuttani az technikumokba vagy az egyetemekre. Nem ilyen értelmiségi porhintéses nyavalygással oldották meg a problémát.
Én a tiszta és egyenes beszédet szeretem.

midnight coder 2020.08.23. 15:25:18

@Kate Kupon: " offtopikocska voltam, de sajnos állami iskolába jártam"
Ja, és úgy látom hogy az angoloknál. A mesterséges intelligencia olyasmi mint a matek, sőt még olyanabb: egy rakás egymástól különböző, bár adott esetben kombinálható területből áll, ahogy Pl. a matekban is van valószínűségszámítás és geometria is. A matematikai-statisztikai alapú számítások csak egy ezek közül. Amúgy pedig bármit ami egy számítógépben zajlik kiszámolhatsz papíron és ceruzával is, csak legfeljebb rámegy az életed mire lereldereled ezt a html oldalt mondjuk 1280x1024 pixel felbontásban. Ez amúgy pontosan így van az agyadban zajló folyamatokkal is, csak az még több életedbe kerülne mire papíron kiszámolnád.

midnight coder 2020.08.23. 15:28:25

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Ez pontosan így van. Már a Kádár-rendszerben is pontosan tudni lehetett, hogy ha valaki az X gimnáziumban kitűnő tanuló, az az Y gimnáziumban jó ha eljut az érettségiig.

De nagyot tud lökni az úr az ajtón 2020.08.23. 17:00:09

@Boar.: már eleve az egy nagy csoda, h te olvastál bármit is

_Alex__ 2020.08.23. 18:46:27

Sok mindent olvastam mostanában. Ugye a cnn kihozta, hogy fehér orvos esetén sokkal sűrűbben halnak meg az újszülöttek - gondolom az orvos rápillant, oké fekete ennek nem adunk gyógyszert...
A tanárok nagyon random adnak jegyeket, a minimum és a maximum között majdhogynem gyerektől, függetlenül. Kaptam nagy jegyet semmire, és kaptam rossz jegyet feleltetésen kívül csak mert nem tudtam valamit egy gyakorlatnál (nem jegyre ment de "hát ez pedig fontos tudni"). Nem diszkrimináció, legalábbis nem így az tuti. Felvételi vizsga azt jólvan.

HaCS 2020.08.23. 19:05:42

A gond csupán annyi, ha jól értem, hogy az állami iskolák tanulóit alapból megfosztja a maximális pontszám lehetőségétől. (Hiszen a zsenik sem kaphatnak A*** jegyet, amiből aztán A* marad a súlyozás után.)

Egyszerű megoldásból közben létezik jó is.

Nem lerontani kell a jegyeket, hanem a sokcsillagos elitekét feljavítani. Senki nem lenne felháborodva, nem is lenne igazságtalan. A sok A-ból lenne A*, a B-ből meg A, és ennyi.

Ha ez nem oldja meg a gondokat (mert túl sok az A), akkor tényleg rendszerszintű a jegyinflációs probléma, és nyilvánvalóan mélyebben kidolgozott megoldás kell.

nincs1agy 2020.08.23. 19:33:56

@HaCS: Tök mindegy, hogy egyiket rontod le, vagy a másikat emeled fel. A lényeg, hogy egy szigorúbban osztályzó intézményben nehezebb jobb jegyet kapni, de ezt a járvány előtt kompenzálta az , hogy jobb felvételiket írtak az innen jövő tanulók.
A probléma jól mutatja az online oktatási rendszer korlátait. Az egyéni tudás számonkérése nem megoldott ebben a szisztémában.

Vén motoros 2020.08.23. 20:41:37

@Wildhunt: Igazad van! Látod, ha az ember 69 éves, egyre feledékenyebb lesz.

Boar. 2020.08.23. 20:49:22

@De nagyot tud lökni az úr az ajtón: Anyukád mesélte?
Jobb lenne, ha valami hasznosabbra használná a száját...panaszkodnak a kuncsaftok, hogy nagyon slendrián munkát végez...

chrisred 2020.08.23. 20:57:10

@Vén motoros: "Nos, én nagyon kétségbeejtőnek találnám, ha ezeket a diákokat a gyengeszar iskolákban übtre megajánlott 5-ös érdemjegyűek szorítanák ki tömegesen."

Én pedig pont emiatt a mentalitás miatt gondolom, hogy nem ártana nekik a hendikep. Attól, hogy jobb körülmények között, jobb tanároktól tanulhatnak, korántsem jelenti azt, hogy ugyanolyan körülmények között jobb teljesitmlnyre képesek.

Benbe · http://www.benbe.hu 2020.08.23. 21:46:07

@Vén motoros: Aut hiszem, nem ismered eléggé a szituációt. Az algoritmus, amivel kiváltották a más években tartott A-level vizsgákat, hogy összevetették a korábbi évek megajánlott jegyeinek átlagát az azonos évek vizsgaátlagával, éd az így kapott különbséggel módosítva fogadták el az idei megajánlott jegyeket.
Tehát ha a vizsgált években a jegyek megajánlása utáni háromnegyed évben az adott iskolában sok diák volt, aki például anyagi gondjai miatt kibukott vagy alulteljesített, akkor idén, a saját eredményeiktől függetlenül, a most vizsgára nem is engedett diákok felvételi pontszáma is lecsökkent.
Az IB vizsgarendszerben a nagyházikat már elkészítették a diákok, így csak részben támaszkodtak a megajánlott jegyekre és az iskola korábbi évekbeli teljesítményére, de így is többen voltak, akiknek a felvételi eredménye alacsony lett, pedig a beadott nagyházija hibátlan volt.

Benbe · http://www.benbe.hu 2020.08.23. 21:48:04

@nincs1agy: Ez nem mutat semmit az online oktatásról, hiszen nem volt semmilyen egyéni számonkérés. Ha akarták volna, lehetett volna digitálisan (Szlovákiában így zajlott a felvételi például), de a britek nem akarták.

nincs1agy 2020.08.23. 21:53:10

@Benbe: Vajon miért nem? Mert nem lehetnek biztosak benne, hogy az illető valóban egyedül dolgozik. Ezért nem lesz soha egyenértékű a zárhelyi számonkéréssel.

De nagyot tud lökni az úr az ajtón 2020.08.23. 22:34:22

@Boar.: igazi libsi szinvonal, monitor mögül anyázni és keménynek akarni látszódni :DD szánalmas vagy hülyeúr

kvp 2020.08.23. 23:25:00

Erre talaltak ki amerikaban a szabvanyositott teszteket, azaz a SAT-ot. Nallunk meg elvileg a kozponti eretsegi rendszeret. Ugynazt kerdezik mindenkitol, ugyanazon javitokulccsal javitjak es tenyleg csak a tudas szamit. A jegyek emelkedese ilyenkor azt jelentene, hogy merhetoen jobbak az eredmenyek a korabbi evekhez kepest.

Az angol rendszer egyszeruen hulye, mert feltetelezi, hogy egy tobbsegeben rosszul tanulo diakokat tartalmazo iskolaban nem lehet meg veletlenul sem egy-egy jo tanulo. A vilag tobbi resze mar reges regen rajott a helyes megoldasra, lasd fent. (igen, meg a magyarok is)

A helyes megoldas egyik hatulutoje az, hogy partatlan es csak az abszolut tudast nezi, igy a gyengebb oktatasban reszesulok tenyleges tudasbeli hatranya merhetove valik. Ezert kellett politikai okokbol utolag plusz pontokat adni a halmozottan hatranyos helyzetu diakoknak. Ez amerikaban mar odaig jutott, hogy az elit egyetemeken a legtobb tamogatott helyet a rossz eredmenyu, de hatranyos helyzetunek nyilvanitott diakok kapjak (borszin alapjan, nem tudas vagy anyagi helyzet szerint), igy csak ok es a fizetos kepzesre jaro gazdag diakok maradtak. Ez a tenyleges egyetemi szinvonal meredek romlasat hozta, amirol nehany tudos statisztikai eredmenyekkel megamogatott cikket is publikalt. Mindegyikuket kirugtak, a lap elnezest kert a tudomanyos partatlansag miatt es megigerte, hogy tobbet ilyen nem fordul elo, a politikai korrektseg szerint fognak csak publikalni. Mint irtak masok is, a matematika rasszista. Kerdes mikor fogjak ezert betiltani.

Boar. 2020.08.23. 23:39:48

@De nagyot tud lökni az úr az ajtón: Ne nekem reklamálj amiért az anyád egy szánalmas kurva akinek csőd az élete és csak törpék dugják...
Amúgy meg a tököm se szólt hozzád, te kezdtél személyeskedni úgyhogy húzzál bőrt a fogadra, ne ugass itt nekem semmiféle színvonalról te kis habonytakony fidesztroll.

Benbe · http://www.benbe.hu 2020.08.23. 23:57:11

@nincs1agy: Az IB nagyháziknál és egy csomó más olyan faktornál, ami az angolszász felvételi rendszer alapköve, sem lehetnek biztosak benne. Ez sose volt probléma.

A legtöbb komoly egyetem pélául alig veszi figyelembe a tanulmányi eredményt, hiszen az a legtöbb jelentkezőnél a hibahatárt figyelembe véve egyformán kiváló, ezért főleg a jelentkező diák személyes bemutatkozólevelét és a szaktanári ajánlásokat vizsgálják. Mindkettőt lehetne hamisítani, mégis működik a rendszer, leginkább azért, mert a felvételit intéző egyetemi dolgozók átlátnak rajtuk. Az angolszász rendszerben egy zoomos szóbeli vizsga a legcsekélyebb kételyeket sem vetné föl az eredmények hitelességével kapcsolatban.

Benbe · http://www.benbe.hu 2020.08.23. 23:59:53

@kvp: A SAT-tal sem mégy semmire, ha a vizsgarendszer felségterületén úgy döntenek, hogy nem lehet vizsgákat tartani. Amúgy pedig az USA legjobb egyetemeire is egyenesebb az út az angol (pl. IB) rendszeren át, mint a SAT-tal (és a jó SAT közel sem jelent biztos belépőt az egyetemek világába, Amerikában még több a szubjektív faktor, mint a briteknél, az USÁ-ban például kell az öregdiákok ajánlása is a bekerüléshez).

Kanyarfúró 2020.08.24. 00:23:32

@kvp: Érdemes tudni hogy az A level vizsga, amiről az egész cikk szól, országosan szabványosított. (Hasonlóan az említett SAT-hoz.)
Amin a vita zajlott az a MEGAJÁNLOTT jegyek értéke, ami a az adott tanár előre becslése ennek a vizsganak az eredményéről.
Ezt próbálta a software korrigálni a korábbi évek hibája alapján iskolánként, mivel idén nem volt vizsga.

Bandibacsi34 2020.08.24. 06:53:53

Sokkal jobb egy "objektív vizsga" (, jo ezekre a csokosokat felkeszitik) mint egy szubjektiv fel(tanarok) vagy le(szoftware bar en ugy hallottam burokratak alltak mögötte, csak eppen egy programra fogni a legegyszerűbb) értékelés. Azt ne feledjuk ott a maganiskolak minimalis heves tandija dija aranyaiban annyi, amit egy atlag(nem szakmunkas), eves bere(magyar pénzre vetitve mintha minimum 1.5 millios eves tandijak lennenek). Magyarországon is a "versenyistallok" - ba nem lehet bekerulni es tulelni magantanarok nélkül, de egy csomó olyan pluszra is megtanitanak, amirol az allami gimnaziumban a tanarok sem hallottak(allasinterjura felkészüles, karrierepites, palyavalasztas stb. stb.).

Rodney_2 2020.08.24. 09:12:49

@Boar.: Te az emberiség hulladéka vagy, ez minden hozzászólásodból látszik. Egy kupac szar. Az ilyenek persze általában ballibsik, mert az az ahol nem kell agy viszont belépő követlemény a fogalmatlan idiótaság.

Rodney_2 2020.08.24. 09:19:38

@Vén motoros: Én a Fazekasba jártam spec matra. Volt az osztályban egy lány akit elsőben eltanácsoltak, több tárgyból bukásra állt. Átment egy közepes budapesti gimnáziumba, ahol végig kitűnő volt a bizonyítványa. Ezt hogyan kezelje a rendszer??

A Paradigma intézet egy progresszív-kommunista szenny, pont olyan mint ami a UK-t világbirodalomból pöcegödörré változtatta és lassan ledarálja. Olyan degenerált kommunista-osztályharcos gondolkodású tömegek vannak, akik miatt az igazi problémákat fel sem lehet vetni, nem hogy megbeszélni vagy valami megoldást kitalálni. Sok éven át ment a siránkozás a napisajtóban (amikor ott éltem) hogy az angol iskolarendszert elhagyók kb fele funkcionális analfabéta. Hogy ez miért van, azt már nem lehetett megvitatni mert az reasszizmus, fasiszmus és elitizmus, ezért aztán szépen tovább rohad a rendszer azért is. Pl amikor a tanárok teljesítményét akarték mérni, az is fasizmus volt. Csak gratulálni lehet a UK Darwin-díjas társadalmának

Vén motoros 2020.08.24. 09:47:55

@Rodney_2: "Én a Fazekasba jártam spec matra. Volt az osztályban egy lány akit elsőben eltanácsoltak, több tárgyból bukásra állt. Átment egy közepes budapesti gimnáziumba, ahol végig kitűnő volt a bizonyítványa. Ezt hogyan kezelje a rendszer??"

Az a tapasztalatom, hogy aki szorgalmas és akar tanulni, az akár a rendszer ellenére is eljut egy jó diplomáig, aki meg nem, azt a rndszer se nagyon tudja pályára állítani.

Én egy olyan jó technikumból jöttem (majd a végén elárulom), hogy a Műegyetem Villamosmérnöki karán végig, mind az öt éven keresztül a technikumból éltem, alig jártam be előadásokra, sokszor még a katalógusokat is más adta le heleyettem, mégis jeles diplomatervet írtam és jeles Oklevelet szereztem. Két tárgyból rezgett a léc: elméleti matekból és elméleti villanytanból (de ez utóbbi is 100%matek), mi ugyanis a technikumban geometriát és algebrát tanultunk, de azt piszkosül! (KÖMAL - ismerős?), ellenben a felső matekba nem piszkáltunk bele.
Mivel egész életemben villamos tervező voltam, a felső matekbeli hiányosságomra nem derült fény.
Sok egyetem oktatóm megorrolt rám, mert én bizony kinyilvánítottam, hogy a Villamoskari színvonal sehol sincs a technikumomhoz képest...
Most is az a véleményem (69 évesen), hogy 1-2 hetes rátanulással nagy valószínűséggel átcsúsznék egy műegyetemi államvizsgán, de ha létezne még a technikumom, én már soha az életben nem lennék képes átmenni a HÉT tárgyból megtartott technikumi érettségin. (Mivel csak 5 tárgyból szabadott volt érettségiztetni, 2-2 tárgyat formálisan összevontak, de külön érettségiuzünk belőlük.)
Minket a technikumban megszállottak taníitottak. irodalomból és történelemből az OKTATÁS színvonala bőven elérte egy nemő budapesti humán gimi színvonalát (cak úgy az érdekesség kedvéért: amikor a farncia foradalomról tanultunk, minen óra elején franciául énkeltük el a Marseillaise-t), volt pl. Filmesztétika kísérleti tárgyunk is.
A szakmai tárgyakat kutatómérnök tanárok tanították, akik főállásban a MOM-ban, BRG-ben, BHG-ban, HIKI-ben, mag katonai mikrohullámú hírjözlési fejlesztéseken dolgoztak.) Jobb volt, mint a BME!
Ennek a kevesek által ismert csodatechnikumnak a neve: "Landler Jenő Gép- és Híradásipari Technikum", újpesten, a Faipari Technikummal egy épületben. (Ma az UMSZKI nevű műintézmény található a hatalmas épületkoplexumban.)
R.I.P. technikumok...

Boar. 2020.08.24. 09:52:49

@Rodney_2: Tekintsd magadra nézve is érvényesnek amit a cimborádnak írtam. Nem érdemeltek mást, nem érdemes veletek normálisan kommunikálni, csatornából előmerészkedő rühes patkányok vagytok aki most bátrak mert az országot is hozzájuk hasonlók vezetik.

nincs1agy 2020.08.24. 09:58:44

@Benbe: "A legtöbb komoly egyetem pélául alig veszi figyelembe a tanulmányi eredményt"

A poszt éppen arról szól, hogy figyelembe veszik..

Boar. 2020.08.24. 10:00:08

@Vén motoros: Az idő megszépíti az emlékeket, igaz? Így utólag mindenki színjeles volt, akkor is, ha a jelenlegi irományai hibáktól, elütésektől hemzsegő maszlagok.
Voltak Landlerből érkezett évfolyamtársaim. Semmivel sem tudtak többet mint más...se szakmából, se általános tárgyakból. Igaz, nem villanykapcsolótaszigálók voltunk hanem faiparosok.

Dorinda41 2020.08.24. 11:15:40

Érdekes, Ausztriában mindenkit felvesznek egyetemre. A leghülyébbet is, pedig ingyen van. Igaz, az első féléves vizsgákon kiesik a fele, aztán a többi sötét is. Év végére marad 10%, akik levizsgáznak és általában le is diplomáznak. Ott az egyetemek maguk szűrik ki, hogy ki alkalmas az adott pályára, ki nem. A lányom nem túl fényes érettségivel ment ki orvosnak tanulni. Itthon fel sem vették volna. Egy év intenzív német tanulás után kezdett az egyetemre járni (egy nyelvtanuló programban vett részt, ami azokat segítette, akik az EU szegényebb államaiból jöttek és osztrák egyetemre szerettek volna menni). Az ösztöndíja a tanulmányi eredményeinek köszönhetően több volt, mint az én fizetésem. Természetesen elvégezte, nem is akármilyen eredménnyel. Annyira jól tanult, hogy a gyakorlati helyek közül válogathatott és magánkórházakban végezhette a gyakorlatát. Ma szerencsére nem itthon orvos, 32 évesen jól keres, lakása van, kocsija, saját praxisa. Isten áldja a magyar felsőoktatási rendszert!

Vén motoros 2020.08.24. 12:42:36

@Boar.: Most humorizálunk vagy posztolunk? Döntsd el!
Mi köze a Faipari Technikumnak a Landler Híradásipari technikumhoz? A faipari egy épületen volt a landlerrel, és semmi több.
Azonkívül: olvasd el újra a szövegemet. Én azt mondtam, az OKTATÁS volt olyan kiváló a Landlerben! Az OKTATÁS!! Hogy ebből ki mennyit tanult meg... Természetesen a végzős évfolyamok oklevelei között voltak kettesek meg kitűnőek is - pont a Gauss eloszlás szerint.
Az meg nem vita kérdése, hogy én a Műegyetemen szart se tanultam, ennek ellenére jeles diplomatervvel jeles diplomát szereztem. Most vagy korszakos zseni vagyok, vagy MÉGIS olyan kiváló volt az OKTATÁS a landler technikumban, és aki - mint én - élt a lehetőséggel, és tanult is, az így járt!

kvadrillio 2020.08.24. 12:52:19

az unio szerint Magyarországon halnak meg a legtöbben megelőzhető betegségekben, évente 30 ezer ember meghal, mert nem jut időben megfelelő orvosi ellátáshoz, DE ORBÁNT EZ NEM ÉRDEKLI, CSAK A KISVASÚT,A SZENTJOBB VONAT, A MINIKILÁTÓK ÉS STADIONOK ÉPÍTGETÉSE, AMINÉÉ MILKLIÁRDOKAT LEHET LENYÚLNI, NAMEG A RÁHELKE TURIZMUSA, AHOL SZINTÉN MEG A LENYÚLÁS..... NEMTOM ORBÁN TÉLLEG ILYEN BALFASZ, HOGY NEM ÉRZI, A VÉGÉN LETASZÍTJÁK A TRÓNRÓL OCCT OLYAN MÉLYBE SÜLLYED, HOGY A BÜDÖSBE NEM TUD MAJD KIKÁSZÁLÓDNI BELŐLE !

VISCONSINBAN 7X LŐTTEK A RENDŐRÖK HÁTBA EGY FEKETÉT, ORBÁN A MAGYAR NÉPET KEZELI HASONLÓAN ÁLLATKÉNT !!!!!

JÓ LENNE MÁR, HA ENNEK VÉGE LENNE !!!!!

mer engem..., csakamajom érdekel ! :O)

kvadrillio 2020.08.24. 12:56:32

szeretném látni statisztikában, 30 év alatt, hány magyar ember halt meg azért, hogy szijj luxusjachton üdülhessen, mészaros családja multimilliárdos lehessen, és tiborckának hatalmas ingatlanjai lehessenek a Balatonnál ! PERCEMBERKÉK GAZDAGODÁSA, MILLIÓK HALÁLA ÁRÁN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Void Bunkoid 2020.08.24. 13:11:29

Ébresztő.

Kapitalizmus van. Ez így működik.

A kapitalizmus lényege az egykori föld/nemesfém-alapú (ugye annál nagyobb jani volt valaki, minél több birtoka és aranya volt) feudális despotizmus leváltása volt.

Erre a felfedezésekkel, gyarmatosításokkal jött meg az igény, amikor már nem is annyira kékvérű, de még mindig (kis)nemes) emberek is a külbirtokaikkal egész durva vagyonra tettek szert, és egyrészt eluralták a kereskedelmet az örökletes, sérthetetlenségét és hatalmát törvényekben garantáló arisztokrácia elől, másrészt a főnemesség privilégiumára, a politikai felelősségre is szemet vetettek.

A jónép 95 százaléka akármilyen politikai-társadalmi rendszer volt is éppen uralkodó, bizony évezredre visszamenőleg is "be kár, hogy apád paraszt volt, s te is az maradtál".

A kapitalizmus egyfajta világ-újrafelosztás, ami a demokratikus választási rendszerekkel végtelenítetté vált, ugyanis így ha éppen egy adott csoport volt elég pofátlan, vagy tudott annyi vagyont összeharácsolni, netán tisztességesen összegyűjteni (ez volt a ritkább), akkor le tudta váltani az aktuális kapitalista despota-garnitúrát és a helyébe lépni.

A NER kiépülésével is épp egy ilyen új-arisztokrácia/burzsoázia felemelkedése zajlik (és a briteknél is ez van, ott sem lesz minden dokkmunkásból multimilliárdos mágnás...).

Az egyetlen ellenszere a despotizmus megtörésének a totális kommunizmus lenne, vele mindössze azok a bajok, hogy

a) egy utópia, soha a büdös életben nem valósítható meg, mert az ember alaptermészetével ellenkezik az elve. Az ember nem akar egyenlő unalmas hangya/droid lenni egy gépezetben, mindig is ki akar tűnni a többi közül, versenyezni, nyerni, gyarapodni, fejlődni akar

b) ahol "megvalósították", ott is kurvára félrement, ott is csak despota-garnitúra váltás történt, kommunizmusnak hazudva a dolgot.

Benbe · http://www.benbe.hu 2020.08.24. 17:17:19

@Rodney_2: Ezt már kezeli a rendszer. Ugyanis hiába színjeles az adott iskolában egy diák, a felvételi rendszer számára akkor sem predikálhatsz tanárként jelest, ha amúgy nem nagy eséllyel olyan vizsgát is írna. Egy jegynél nagyobb eltérés a predicted grade és a final grade között nem jellemző, hiszen az egész intézmény szavahihetőségét kockáztatná ezzel (feketelistára kerülhet). A felvételi eljárás jelentős része a predicted grade-ekre épült mindig is és teljesen jól működött. Most ebbe nyúlt bele a rendszer.

Benbe · http://www.benbe.hu 2020.08.24. 17:20:52

@nincs1agy: Nem pont úgy, ahogy gondolod. Nincsenek felvételi ponthatárok. A predicted grade és a diák egyéb munkái, ajánlásai alapján mindenki egyénileg kap bekerülési ajánlatot (offer) az egyetemtől. Minél jobbak a munkái, annál könnyebben teljesíthető ajánlatot kap (tehát két azonos predicted grade-ű diák közül kaphat rosszabb ajánlatot az, aki kevésbe tette oda magát közösségi szolgálatban vagy kevésbé jó bemutatkozó levelet ír). A rosszabb ajánlat azt jelenti, hogy a predikált jegyeket el is kell érni, vagy akár meg kell részben haladni a bekerüléshez; egy jó offer viszont jelentősen a predikált jegyek alatti vonalat húz a felvételhez, amit utána a diák már gond nélkül teljesít.
A legjobb az unconditional offer: aki ilyet kap (nem kevesen), azt a tényleges érettségi eredményétől függetlenül előre fölveszik.

kvadrillio 2020.08.24. 18:29:51

hmmm.... a kalózok halálfejes zászlaját mikor tűzik ki a polgimesteri hiv.ra ?????

A Momentum szivárványos zászlót tűzött ki Ásotthalmon, Toroczkai feljelentést tesz

A polgármesteri hivatalra rakták ki a pride jelképét.

SZAROS GATYÁKAT MIKOR TŰZNEK KI ?????

A POLGÁRMESTERI HIVATALOK kiket képviselnek még ?????!

nincs1agy 2020.08.24. 18:51:31

@Benbe: Ha rangsorolnak bizonyos kritériumok alapján, akkor kialakul egyfajta ponthatár, mégha nem is nevezik így. Egy szigorúbb intézményben nehezebb jobb minősítést elérni. Továbbra is ez a probléma gyökere, ha csak ez alapján döntenek a felvételről.

kvadrillio 2020.08.24. 19:08:55

JAHHH....asszem orbán mondta nemrégen....MOST MAJD A MAGYAROK MEGTANULNAK SPÓROLNI !!!!!

...nu, orbán meg a hűbéresei nem magyarok akkor ugye ????? mert ha így spoórolnak....

Nizzából, Ciprusról, Brac szigetéről szedte össze az utasokat a NER kedvenc magánrepülője

Sok fuvarja volt az osztrák cég által üzemeltetett Bombardiernek az augusztus 20-i hosszú hétvége alatt.Az újabb OE-LEM lajstromszámú gép is elég gyakran tartózkodik Budapesten. A magyar fővárosból és a magyar fővárosba szállít utasokat exkluzív körülmények között. A luxusgépnek igencsak sok fuvarja akadt az augusztus 20-i hosszú hétvégén - derül ki a a flightaware.com adataiból.

Augusztus 13-án Nizzába, a Cote d’Azur reptérre ment Budapestről, ahonnan újra egyenesen a horvátországi Brac szigete felé vette az irányt.
A gép ezután Budapesten, majd Bécsben parkolt néhány napot.
Augusztus 19-én ismét Budapestről startolt. A célállomás ekkor Ciprus, Larnaca volt.
Augusztus 21-én ismét Budapestről kezdődött egy nagyobb körút: az első megálló megint Nizza volt, onnan a dél-spanyolországi Málaga, majd Horvátország, Dubrovnik következett.
Augusztus 23-án több repülőteret érintett a gép: Ciprus után Brac szigete, majd Franciaország, Nizza következett, és a Bombardier még aznap este hazatért Ferihegyre.
Augusztus 24-én hétfőn is Brac szigetére ment, ahonnan még délelőtt visszaérkezett Budapestre.

.

Vén motoros 2020.08.24. 19:19:39

@nincs1agy: El kellen dönteni, hol húzzuk meg a határt a tömegoktatás és az elitképzés között. Ez most nem tiszta.
Anyám a 98. évében jár. Ő, amikor a vele egykorú vagy pár évvel idősebb nőrokonainkról beszél, mindig nyomatékosan kiemeli, hogy "NÉGY POLGÁRIT IS VÉGZETT". Ugyanis az 1920-as évek végén, a 30-as évek elején egyáltalán volt magától értetődő, hogy egy stegényebb polgári családban nevelkedett lány a 4 elemi után a 4 polgárit is elvégezte. Ha a Móricz Zsigmond Körtéren jársz, érdemes olvasgatni a Váli utcai iskola homlokzatát: Egyik ajtó felett: "ELEMI ISKOLA", a másik ajtó felett: "POLGÁRI ISKOLA". Külön épületrész, külön bejárattal, hogy az egyes társadalmi rétegek nehogy kveredjenek. Hosszú ideig az érettségizett számított "pantallós ember"-nek, csak az ment Egyetemre, aki jogász, orvos, mérnök vagy tudós akart lenni. kevesen.
Jóval később tolódott feljebb a tömegoktatás határa: lényegében majd' mindenki középiskolába járt, és érettségizett. A Kádár korban vezették be az ún. "emelt szintú szakmunkás képzést", amely érettségit adott. A Lúdas Matyi tele volt az "érettségizett WC szerelők"-ről szóló viccekkel. Ezidő tájt a tőmegoktatás határa az érettségi volt. Eltekintve az alsó 2 decilistől, minden futóbolond érettségizett.
Mára - szerintem - a tömegoktatás határa megint feljebb tolódott, mégpedig a nemelit magyar egyetemek Bscfokozata tartozik bele a tömegoktatásba. Azért nem véletlen, hogy hány vicc született a "büfé-ruhatár" szakokról.
Szerintem jelenleg a felkapott egyetemek felkapott szakainak Bsc fokozata MÉG nem tömegoktatás, de konvergálunk errefelé.
Megint csak szerintem, a jobb egyetemek elitebb karai, meg az ún. elitegyetemek ma az igazi FELSŐOKTATÁSI fórumok.
Őszintén ki kellen nyilvánítani, hogy a átlag egyetem átlagos karán egy Bsc fokozat TÖMEGOKTATÁS, és oda szinte állampolgári jogon - valami csekéyl szűrővel, amin a futóbolondok fennakadnak - jóformán mindenki bekerülhet. (Nem mintha egy vidéki egyetem pótfelvételit hirdető szaka nem ilyne lenne MÁRIS.
Az elitoktatásnál meg érvényesüljön a kökemény harc és a kőkemény szűrés.
(Az is bizonyítja, hogy a Bsc egy vicc, hogy pl. az egyik ismerősöm lánya - egymással időben csaknem párhuzamosan - 2 Bsc fokozatot meg egy harmadikból abszolutóriumot gründolt össze. (Nem ugyanazon az egytemeken!) Rendes egyetem rendes szakán Albert se szedne össze egy képzési etapbna 3db. diplomát...

kvadrillio 2020.08.24. 19:55:01

HA A MUNKAVISZONYBAN LÉVŐ 4,5 MILLIÓ FELE MINIMÁLBÉRÉRT DOLGOZIK, AKKOR KIKNEK ÉPÜLNEK EZEK A LUXUSLAKÁSOK 30 ÉVE ???!

Marina Sétány Penthouse
Balatonszemes, Cinka Panna utca 2.
2020.06.
átadás
10 / 52
szabad lakás
Az eladó lakópark leírása

Balla Ingatlan Balatoni Irodája eladásra kínál:
Balatonszemesen a kikötővel szembeni területen épülő Marina Sétány Penthouse, 52 lakásos új építésű projektet.
A beruházó csoport, kizárólag hazai üzletemberekből áll, akik több mint 20 éves szakmai tapasztalatokkal rendelkeznek, mind itthon, mind külföldön, a társasházak építése terén.
Legtöbbjüknek személyes kapcsolata van Balatonszemessel ezért is esett a választás erre a nagyon szép és rendkívüli Balaton parti településre.
A csapat mindig figyel a helyi adottságokra és elsődlegesen az igényekhez és a helyszínhez társuló legjobb koncepcióra, és a kidolgozott részletekben rejlő magas minőségre törekszünk.
Az építkezés 2020 nyarára készül el.
A lakások között megtalálható a garzon, a nappali + 1 hálószobás, a 2 hálószobás és a 3 hálószobás, 2 szintes Penthouse lakás a teraszán 4 személyes, kőr alakú jacuzzi-val.
A beruházásnál nagy figyelmet fordítottak az energia takarékosságra, ennek megfelelően az épület AA+ energia besorolású lesz. Ez köszönhető a magas szintű hőszigeteléseknek, a talajszondás hőszivattyús hűtés-fűtés rendszernek, a kiváló nyílászáróknak. A lakások hűtése és fűtése okos rendszerrel, akár távolról is kezelhető lesz, így biztosított, hogy mire leérünk a nyaralóba, ott a megfelelő hőmérsékletű lakás fog ránk várni, hogy a kikapcsolódásra szánt időt a legmagasabb komfort fokon élvezhessük.
A lakásokhoz lehetőség van gépkocsi beálló illetve, saját garázs vásárlására, ez utóbbit kérhetjük akár elektromos autó töltővel is.
Mert ahogy említettem, mi tényleg figyelünk az energia gazdaságosságra és így a jövőre.
A részletekért és az aktuális lakáslistáért forduljon hozzánk bizalommal.

házközponti egyedi méréssel
Energiatanúsítvány: AA+

Raiffeisen banner
Hirdetés
Parkolás
6db szabad hely
2 600 000 Ft
kültéri fedett magán beálló
4db szabad hely
6 300 000 Ft
Tudj meg többet a lakóparkról itt
Marina Sétány Penthouse eladó lakásai
Balatonszemes eladó új építésű lakás Cinka Panna utca 2-ben
48 M Ft
1,2 M Ft/m2
41 m2 2 szoba
Eladó lakás
Balatonszemes, Cinka Panna utca 2.
Eladó lakás Balatonszemes Cinka Panna utca 2-ben, új építésű
45,7 M Ft
1 M Ft/m2
44 m2 1 és 2 fél szoba
Eladó lakás
Balatonszemes, Cinka Panna utca 2.
Új Építésű eladó lakás Balatonszemes, Cinka Panna utca 2., 3+1 szobás
128,9 M Ft
1,5 M Ft/m2
86 m2 3 és fél szoba
Eladó lakás
Balatonszemes, Cinka Panna utca 2.
Lakás eladó Balatonszemes - Cinka Panna utca 2., 76 négyzetméteres, új építésű
95,5 M Ft
1,3 M Ft/m2
76 m2 3 és fél szoba
Eladó lakás
Balatonszemes, Cinka Panna utca 2.
Balatonszemes, Cinka Panna utca 2.
149,8 M Ft
1,6 M Ft/m2
96 m2 3 és fél szoba
Eladó lakás
Balatonszemes, Cinka Panna utca 2.

nincs1agy 2020.08.25. 11:50:44

@Vén motoros: Mindig azt hittem, hogy a négy elemi után jött a négy polgári. De akkor volt, aki eleve polgáriban kezdte, és ott végezte el a nyolc évet?

"A Kádár korban vezették be az ún. "emelt szintú szakmunkás képzést", amely érettségit adott."

Nekem van olyan idősebb ismerősöm, akit a gyárban húszas éveiben kiemeltek a szakmunkások közül,egy év alatt leérettségizették, majd két év alatt átzavarták a műszaki főiskolán és diplomás lett. Egy elég egyszerű bácsi. Furcsa, hogy ő diplomás, de pl. Nádas Péter író nem az..

"Rendes egyetem rendes szakán Albert se szedne össze..2

De ugye nem a Flórira gondolsz..?:))

"Mára - szerintem - a tömegoktatás határa megint feljebb tolódott, mégpedig a nemelit magyar egyetemek Bscfokozata tartozik bele a tömegoktatásba. Azért nem véletlen, hogy hány vicc született a "büfé-ruhatár" szakokról. "

Igen, ez valahol az első módszerváltás utáni kormány idején kezdődött. Felduzzasztották a szakokat, emellett pedig gomba módra kezdtek szaporodni a különböző Hunyadi János főiskolák.
Az eredmény az lett, hogy olyan emberek juthattak diplomához, akiket az átkosban az első félév után kivágtak volna, de persze eleve fel sem vettek volna. Persze a munkaerőpiac beárazta őket és gyakran olyan munkát végeztek valamilyen foxi-maxi diplomával, amit egy sima érettségivel is csinálhattak volna.

Vén motoros 2020.08.25. 12:38:30

@nincs1agy: Jól hitted. Régen nem nyolc osztályos volt az alap oktatás, hanem 2x4. Az első 4 osztály volt e 4 elemi, ezt nagyjából mindenki elvégezte, tán a tanyazugokban élők nem. Ez az oktatás volt a pórnépé, a proliké. A polgári családok gyerekei a 4 elemi után elvégezték a 4 polgárit is, így lettek túl a8 osztályos alapképzésen. De a polgárlányok - hangsúlyozottan LÁNYOK esetén nem minden család szorgalmazta a 4 polgárit, inkább valami egyéb képzésben részesültek, ami felkészítette őket a feleség meg az anya szerepére. Azért elemte ki anyám kicsit dicsekedve azt, hogy a nőrokanai "elvégezték a 4 polgárit is", mert az AKKOR egy leánynál még jelentett valamit.
Igazad van, nem Flórira, hanem az Albert Einsteinre gondoltam.
Kádár korszaki káderkiemelés és beiskolázás: azért volt ennek értelme, ha nem is mindig.
Éb 1975-ben egy olyan tervező vállalatnál kezdtem a mérnöki pályafutásomat, amelyet a Rákosi korszakban alapítottak, kiemelten a tanyavillamosítási program tervezői munkáira. (Később általános célú tervező intézetté vált: építészet, épüóletgépészet, villamos erőátviteli és ipari technológiai tervezés (robbanásveszélyes üzemek, nagyfeszültségű villamos próbatermek), installációs tervezés, díszvilágítás, sportvilágítás, közvilágítás.) [ÉVITERV Épületvillamossági és Gépészeti Tervező Vállalat.]
Az idősebb kollégáim túlnyomó többsége műszerészként, villanyszerelőként, hálózat szerelőként kezdte, a Párt kiemelte őket, beiskolázta dolgozók gimnáziumába vagy technikumába, aztán egy részük felsőfokú technikumot, kis részük egyetemet is végzett. Ezek a szakemberek - már akik a cégnél maradtak - nyugodtan mondhatom, hogy kiemelkedően jó villamos tervezővá váltak, akiknek a villanyszerelői-műszerészi-hálózatszerelői tapasztalata biztosította, hogy tökéletesen kivitelezhető, praktikus tervek készüljenek, és nem olyanok, hogy "a papír mindent kibír...)
3-4 egészen kiemelkedő szakenber lett közülük, csak - mintha foglalkozási betegség lett volna - alkoholisták lettek, és az alkohol 60 éves koruk táján elvitte őket.
Szóval, nem lett minden munkásból kiemelt első generációs értelmiségi buta.

Benbe · http://www.benbe.hu 2020.08.25. 14:52:17

@nincs1agy: A predicted grade nem követheti az intézmény szigorúságát, hanem a sztenderdizált vizsga majdani eredményét kell előjelezze. Minden intézményben ugyanannyi munkával ugyanazt a predicted grade-et lehet megszerezni.
süti beállítások módosítása